آغاز پروسه خروج و مراجعت مهاجرین بدون ابطال کارت آمایش و ویزای اقامتی از مرز دوغارون با حضور سفیر کبیر افغانستان

پروسه خروج و مراجعت هموطنان مهاجر دارای کارت آمایش و پاسپورت خانوار، بدون ابطال سند اقامتی با حضور آقای دکتور نصیر احمد نور سفیرکبیر ج. ا. افغانستان در ایران، آقای عبدالرحیم نیکپور جنرال قونسل ج. ا. افغانستان در زاهدان، آقای حسین رحیمی مسئول امور فرهنگی و اقتصادی جنرال قونسلگری ج. ا. افغانستان در مشهد، آقای عجمی مدیر کل اداره اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی، آقای حسین شرافتی راد فرماندار تایباد و سرهنگ عارفی فرمانده پلیس مهاجرت و اداره گذرنامه ناجا در تاریخ 19 سنبله 1397 با قطع روبان از نوار مرزی دوغارون- اسلام قلعه آغاز گردید.
در این برنامه همچنان آقای میرانورشاه غفاری قونسل و مستشار سفارت، آقای سلطان حمید یفتلی مسئول تشریفات سفارت ج. ا. افغانستان در تهران، آقای امید نظامی دبیر دوم قونسولگری ج.ا. افغانستان در زاهدان ، آقای سید اسدالله حیدری اتشه مهاجرین و آقای احسان الله روحانی اتشه ترانسپورتی جنرال قونسلگری ج. ا. افغانستان در مشهد و جمعی از مسئولین مرزی شهر تایباد نیز حضور داشتند.
محترم دکتور نور سفیر افغانستان ضمن تشکر از حمایتهای ج. ا. ایران بر همکاری های دوجانبه افزودند: این روند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ما مهاجرینی داریم که بیش از 30، 40 سال در ایران هستند، ولی از بیم این‌که به افغانستان بروند، در صورت نبود شرایط مساعد، دوباره نتوانند برگردند، وطن خود را ندیده و نتوانسته در خوشی و غم اقارب و خویشاوندان خویش شرکت کنند.
سفیر کبیر افغانستان یادآور شدند که نسل دوم و سوم مهاجرین در ایران که بخش عمده مهاجرین را تشکیل می‌دهد و در ایران به دنیا آمده‌اند نیز تاکنون وطن خود را ندیده‌اند و علتش هم، موانع برگشت مجدد به ایران بوده که حالا این موانع با همکاری دولت ج. ا. ایران برطرف شده است.
دکتر نور افزودند خروج و مراجعت مهاجرین، باعث افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل هوایی و زمینی بین دو کشور و رونق اقتصادی خواهد شد. همچنان زمینه دست‌یابی آسان‌تر مهاجرین به تذکره و پاسپورت را در داخل افغانستان فراهم می کند که از ازدحام مراجعین به نمایندگی های سیاسی نیز خواهد کاست.
آقای عجمی مدیر کل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ضمن ابراز خرسندی از عملی شدن این طرح افزود: مرز دوغارون با دارا بودن ظرفیت‌های موجود بهترین گذرگاه برای خروج اتباعی است که در خراسان رضوی و استان‌های همجوار آن سکونت دارند. وی خراسان رضوی را دومین استان بعد از استان تهران خواند که بیشترین تعداد مهاجرین را پذیرفته است.
در مراحل ابتدایی پروسه خروج و مراجعت حدود 300 هموطن مهاجر اسناد لازم را به دست آورده و در آغاز حدود چهل تن وارد خاک افغانستان شدند.
هموطنان عزیز مهاجر می توانند دفترچه خروج و مراجعت را از دفاتر کفالت دریافت نموده و برای دریافت برگه خروج از مرز به سفارت و یا یکی از جنرال قونسلگری های ج. ا. افغانستان در مشهد و زاهدان مراجعه نمایند.