از صدمین سال استرداد استقلال افغانستان با حضور دیپلمات ها و مقامات خراسان رضوی تجلیل شد

از صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان با حضور محترم عبدالجابر انصار جنرال قونسل ج. ا. افغانستان در مشهد، آقای هادی علیپور معاون نمایندگی وزارت امور خارجه ج. ا. ایران در شمال و شرق، آقای علی رسولیان معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، آقای صدیقی فر سرکنسول ج. ا. ایران در هرات، آقای قاسمی مدیر کل اداره اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی، آقای افخمی سرکنسول اسبق ج. ا. ایران در هرات، دیپلمات های جنرال قونسلگری های ترکمنستان، ترکیه، عراق و پاکستان، رئیس و معاون دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در مشهد، دیپلمات ها و کارمندان محلی جنرال قونسلگری، شماری از مقامات نهادهای دولتی خراسان رضوی، تجار ملی، فرهنگیان و جمعی از معززین مردمی در جنرال قونسلگری شامگاه شنبه 26 اسد (مرداد) تجلیل به عمل آمد.
این مراسم با قرائت قرآن کریم توسط آقای کبیر قلندرزاده و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی افغانستان آغاز شد.
در ادامه محترم عبدالجابر انصار جنرال قونسل محترم جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به حضار، صدمین سالروز استرداد استقلال افغانستان را تبریک گفته و همزمان صد سال روابط رسمی دوستانه و برادرانه ج. ا. افغانستان و ج. ا. ایران را نیک و هر دو مناسبت را به حضار و مقامات خراسان رضوی تبریک گفتند.
آقای انصار گفت: شاه امان الله غازی چهره درخشانی است که صد سال پیش تاریخ زرین افغانستان را رقم زد. شاه امان الله غازی برای استقلال وآزادی کشور در مقابل بریتانیای کبیر آن روز به مقابله برخواست و افغانستان نوین را پایه گذاری کرد. امان الله شاه با شکست قدرت بزرگ بریتانیای وقت و کسب استقلال کشور یادگار و افتخار بزرگی را از برای ما برجای گذاشتند.
محترم انصار افزود: ما در عرصه مجاهدت و مبارزه با قشون سرخ تا به دندان مسلح شوروی هزینه های سنگینی را متحمل شدیم که مهاجرت هم وطنان بخشی از آن بود. جا دارد از کشور جمهوری اسلامی ایران بابت 40 سال مهمان نوازی شان تقدیر و تشکر کنم. روابط افغانستان و ایران به صد سال نمی گنجد. زبان و فرهنگ مشترک در طول هزاران سال میان دو ملت پیوند عمیق و نا گسستنی برقرار نموده است.
جنرال قونسل کشور ادامه داد: با وجودی که افغانستان همچنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم است و جوانان غیور آن در برابر تروریسم بین المللی جان فشانی می کنند. پیام افغان ها پیام صلح و دوستی است ما صلح را تنها برای خود نمی خواهیم.
محترم انصار تاکید نمود: جهت ساختن شاهراه صلح و دوستی کشور های همسایه ما را یاری رسانند. در سایه صلح هیچ تهدیدی از سوی افغانستان متوجه همسایه ها نخواهد شد. ما صلحی را می خواهیم که در آن ارزش های انسانی وآزادی حاکم باشد و از حکومت دموکراتیک حمایت شود.
دومین سخنران محترم هادی علیپور نماینده وزارت امور خارجه ج. ا. ایران در شمال و شرق صدمین سال استرداد استقلال افغانستان و صدمین سال روابط رسمی ایران و افغانستان را تبریک گفته و افزود ما خواهان صلح پایدار و رشد و شکوفایی افغانستان هستیم و می خواهیم روابط دوکشور هرچه بیشتر تحکیم یابد.
علی رسولیان معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی به نمایندگی از استاندار محترم خراسان رضوی صدمین سال استرداد استقلال افغانستان را به ملت و دولت افغانستان تبریک گفته، افزود: ما خواهان توسعه روابط تجاری و تسهیل تردد از مرز دوغارون هستیم. توسعه روابط دو کشور، تجارت و تسهیل ترانزیت جز برنامه ها و اصول ما است. امیدواریم در آینده نزدیک راه آهن میان دو کشور افتتاح شود.
مراسم تجلیل از این روز ملی با برنامه های متنوع اجرای موسیقی، رونمایی از تصویر رسامی شده شاه امان الله و رئیس جمهوری کشور، برش کیک ویژه صدمین سال استرداد استقلال افغانستان توسط محترم انصار و مهمانان دیپلماتیک تداوم یافت. در خاتمه برنامه با تکنوازی هنرمندان موسیقی، ضیافت شام و عکس های یادگاری پایان یافت.