بازدید والی هرات از جنرال قونسلگری جمهوری اسلامی افغانستان – مشهد

محترم محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات در پایان سفر 3 روزه به استان خراسان رضوی، روز پنجشنبه ۱۳۹۷/۰۶/۱۵ از جنرال قونسلگری ج.ا.افغانستان در مشهد دیدار و پیرامون نتایج سفر و نحوه ارائه خدمات قونسلی در این نمایندگی با آقای حمید الله حبیبی (سرپرست این نمایندگی) به تبادل نظر و گفتگو پرداختند.
این دیدار با حضور اعضای دیپلماتیک جنرال قونسلگری، آقای محمد عجمی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و مشاور استاندارد، آقای مولوگتا زوادی مامو رئیس کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان – دفتر نمایندگی مشهد، اتشه امور مهاجرین و عودت کنندگان، اتشه ترانسپورتی و جمعی دیگر از مقامات محلی ولایت هرات برگزار گردید.
آقای حبیبی سرپرست این نمایندگی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان توضیحاتی در مورد نحوه ارائه خدمات قونسلی و بخشهای مختلف این نمایندگی ایراد و ابراز داشتند: این نمایندگی چهار استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و استان گلستان را تحت پوشش خدمات خود دارد؛ اما هم وطنان از دیگر شهرهای جمهوری اسلامی ایران نیز برای امور قونسلی به این نمایندگی مراجعه می کنند.
ایشان در ادامه در تشریح اهم فعالیت های این نمایندگی اشعار داشتند که فعالیت های این نمایندگی به سه دسته کلی: 1. خدمات قونسلی؛ 2. امور تجاری؛ و 3. امور فرهنگی تقسیم می شوند که در چند ماهه اخیر با شروع پروسه صدور و تأیید تذکره و جدیداً پروسه تثبیت هویت، بخشی از وظایف اداره ثبت و احوال نفوس کشور نیز به آن اضافه گردیده است. این امر باعث شده است تا این نمایندگی روزانه شاهد مراجعه بیش از هزار نفر از هموطنان باشد که تا کنون با همت راسخ و عزم مضاعف کارمندان این نمایندگی، نه تنها در ارائه خدمات کوچکترین خللی وارد نیامده است؛ بلکه به دستاوردها و نتایجی خارج از انتظار نیز نائل آمده است. اهم این دستاوردها بدین شرح است:
1. صدور بیش از سی هزار پاسپورت ماشین خوان و صدور و تأیید بیش از ده هزار تذکره و بیش از چهل هزار برگ تثبیت هویت؛
2. هماهنگی با نیروی انتظامی جهت معافیت هم وطنان از پرداخت جریمه در موارد سپری شدن از مهلت اقامت قانونی؛
3. سلسله نشست هایی با مراجع ذی ربط جهت امکان تردد هم طنان دارای کارت آمایش به افغانستان و ایران، بدون ابطال مدارک اقامتی شان (مقدمات این امر فراهم شده است و از هفته آینده اجرایی خواهد شد)؛
4. ایجاد سامانه پشتیبان آنلاین، جهت راهنمایی و پاسخ به سؤالات مراجعین بصورت شبانه روزی و در اسرع وقت؛
5. ایجاد نرم افزار ثبت و آرشیو مدارک و بانک اطلاعاتی مربوط به اسناد و مدارک مراجعین؛
و…
در ادامه این دیدار آقای مولوگتا زوادی مامو ضمن تشکر و ابراز خرسندی از حضور در این نمایندگی و دیدار با مسئولین ذیربط، به طرح برخی موضوعات و مسائل مرتبط با پناهندگان افغانستانی حاضر در ایران و فعالیت های انجام شده توسط کمیساریا پرداختند؛ و از برخی سهولت هایی که جدیداً برای پناهندگان افغانستانی ایجاد شده است؛ از جمله امکان تردد دارندگان کارت آمایش به افغانستان و ایران ابراز خرسندی کردند.
در ادامه آقای سید اسدالله حیدری اتشه امور مهاجرین و عودت کنندگان نیز به طرح برخی مشکلات و گشایش هایی که در امور مهاجرین در چند ماهه اخیر ایجاد شده است پرداختند.
متعاقباً آقای عجمی نیز ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به والی محترم هرات، از هماهنگی هایی که فی مابین اداره اتباع، جنرال قونسلگری و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به منظور ایجاد سهولت هایی برای مهاجرین صورت گرفته است ابراز خرسندی نمودند.
در پایان این دیدار آقای محمد آصف رحیمی نیز ضمن ابراز خرسندی از انسجام و هماهنگی هایی که فی مابین جنرال قونسلگری، اداره اتباع و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در حوزه شمال و شرق کشور وجود دارد؛ ابراز امیدواری کردند با ادامه این نشست ها شاهد گشایش ها و سهولت های بیشتری در امور مهاجرین در آینده ای نزدیک باشند.