بررسي مشكلات مهاجرين در ديدار شماري از بزرگان مردمي و فعالان فرهنگي مهاجر با جنرال قونسل

در ديدار جمع كثيري از متنفذين مردمي، فعالان فرهنگي و نمایندگان اقشار مختلف مهاجرین افغانستانی مقیم خراسان رضوی با آقای سيد نورالله راغی، جنرال قونسل جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، مشکلات مهاجرین، به شمول پروسه تاييد تذكره، تثبيت هويت، صدور تذكره الكترونيك، مشكلات دانشجويان و ساير خدمات قونسلي طي جلسه اَي در سالن تشریفات این نمایندگی در تاریخ 09/10/1397 به بررسي گرفته شد.
در این نشست آقای حسین رحیمی مسئول بخش فرهنگی این نمایندگی، شماري از نمایندگان اقشار مختلف مهاجرین اعم از طلاب، دانشجویان و نمايندگان تعدادي از تشکلهای مردم نهاد نیز حضور داشتند.
آقای راغی جنرال قونسل محترم ضمن خوش آمدگویی به تمامی حضار، برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان مهاجرین را فرصتی در راستای تبادل نظر و تشریک مساعی به منظور طرح مشکلات و شنيدن پيشنهادات سازنده خوانده گفت: مسئولين نمايندگي همواره براي رفع مشكلات و شنيدن نظريات و مشكلات هموطنان آمادگي دارد.
در ادامه این دیدار آقاي دكتر صفدري به نمایندگاني از جمع ضمن تشکر از جنرال قونسل جهت تدابير و اقدامات ايشان برای بهبود امور قونسلي از جمله کاهش هزینه پاسپورت از 120 دالر به 20 دالر و همكاري مسئول فرهنگي براي فراهم سازي فرصت گفتگو، به بیان نقطه نظرات، سؤالات و انعکاس مسائل و مشکلات جامعه مهاجر خصوصاً در مورد پروسه تأیید تذکره، تثبیت هویت و پاسپورت الکترونیک، برخي مسايل حقوقي و مشكلات دانشجويان پرداخت.
آقاي صفدري گفت: در برخي موارد پروسه تاييد تذكره و تثبيت هويت با توجه به وضعيت حقوقي، معيشتي و فضاي مهاجرت با مشكلاتي همراه است. گاهي اوقات نيز پورتال دانشجويان به علت تاخير و طولاني شدن صدور پاسپورت الكترونيك بسته مي شود كه موجب نگراني و مشكلاتي شده است.
در ادامه شماري از مسئولين نهادهاي مردمي حاضر در جمع، برخي از مشكلات و مسايل حقوقي و قونسلي مراجعين را به بحث گرفتند.
آقای سيد نورالله راغی جنرال قونسل كشورمان پس از استماع نقطه نظرات، سؤالات و دیدگاه های ارائه شده؛ توضيحات مفصلي را در خصوص ضرورت هاو نحوه تاييد تذكره، پروسه تثبيت هويت و صدور پاسپورت الكترونيك به جمع ارائه نموده و به توضيح علت طولاني شدن پروسه در بعضي موارد پرداخت.
آقاي راغي در برخي موارد عدم آگاهي كافي، ازدحام مراجعين و كافي نبودن اسناد از علت هاي طولاني شدن روند خواند.
جنرال قونسل كشورمان ضمن پاسخ دادن به سؤالات، در خصوص مشکلات مطرح شده تاكيد نموده و گفت براي حل مشكلات تلاشهاي زيادي صورت گرفته، ممكن در برخي موارد كافي نباشد، بنابراين این نمایندگی به همراه تمامی پرسنل و کادر دیپلماتیک و اداری خود نسبت به رفع آنها تا حصول نتیجه پیگیر خواهد بود و همواره آماده شنيدن پيشنهادات سازنده مردم هستيم.
در پايان آقاي حسين رحيمي مسئول فرهنگي عملكرد و اقدامات ديپلومات ها و كارمندان قونسلگري را تابع قوانين، ضوابط كاري و صلاحيت هاي تفويض شده خواند و گفت اين در حالي است كه ممكن پيش بيني قوانين و ضوابط كاري در برخي موارد به علت تغيير شرايط و يا تحول وضعيت سياسي و اجتماعي پاسخگوي برخي مشكلات مردم نباشد.
رسيدگي به موارد جديد نيازمند بررسي و كسب معلومات قانوني مي باشد.
اين نشست در فضاي صميمي و با تاكيد تداوم همكاري هاي دو جانبه مردم و قونسلگري به پايان رسيد.