تجلیل از هفته شهید و هجدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی

از هجدهمین سالروز شهادت احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور، پروفیسور برهان الدین ربانی شهید صلح و هفته شهید، با حضور محترم عبدالغفور لیوال سفیر کبیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران، محترم عبدالجابر انصار جنرال قونسل کشورمان در مشهد، دیپلمات ها و اتشه های قونسلگری، هیأت های دیپلماتیک قونسلگری های کشورهای ترکمنستان، ترکیه، عراق، پاکستان و نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل، همکاران قونسلگری، و جمعی از خانواده های شهدا، نخبگان علمی و فرهنگی، روحانیون، نماینده های نهادهای فرهنگی و اجتماعی مهاجرین شام دوشنبه 18 سنبله 1398 در جنرال قونسلگری تجلیل به عمل آمد.
این مراسم در حالی که گردانندگی آن را آقای حسین رحیمی مسئول بخش فرهنگی جنرال قونسلگری به عهده داشت، با قرائت قرآن کریم توسط آقای کبیر قلندرزاده قاری بین المللی، پخش سرود ملی و ختم قرآن کریم توسط آقای محسن راغب آغاز و در ادامه پیام جلالتمآب دکتور محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت هفته شهید نشر گردید.
در ادامه، محترم عبدالغفور لیوال سفیر کبیر و نماینده فوق العاده ج. ا. افغانستان در ج. ا. ایران با ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، فرارسیدن هفته شهید به خصوص سالروز شهادت قهرمان ملی احمد شاه مسعود و پروفیسور برهان الدین ربانی شهید صلح را تسلیت گفت.
سفیر کشورمان افزود: شهید مسعود قهرمان ملی جان شیرینش را در مبارزه با تحجر و جهل، قربانی کرد. شهدای افغانستان چه در دوران ارتش سرخ شوروی و چه در دوره مبارزه با تروریزم از جان خود گذشتند و جان شیرین شان را در راه اهداف و ارزش ها عالی انسانی و اسلامی نثارکردند.
محترم لیوال افزود: امروزه صلح و امنیت نیاز حیات جمعی ماست اما صلحی را می خواهیم که پایدار باشد و جنگی دیگری را به دنبال نداشته باشد.
در ادامه، جناب آقای عبدالجابر انصار جنرال قونسل محترم جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد در ابتدا پیام محترم صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان را قرائت نمود.
جنرال قونسل کشورمان سخنان خود را با اتحاف دعا به ارواح طیبه امام حسین (رض) و شهدای کربلا، احمد شاه مسعود شهید قهرمان ملی و پروفیسور برهان الدین ربانی شهید صلح و شهید عبدالحق آغاز نموده افزود: مردم افغانستان در راه حفظ ارزشهای اسلامی و انسانی جان فشانی کرده و بهای سنگینی را متحمل شده است. در قانون اساسی کشور ما، تمام ارزشهای اسلامی و مدرن پیشبینی شده است. کسانی که با انتحار و انفجار و اختناق می خواهند کشور ما را به سوی تحجر سوق دهند سخت در اشتباه هستند. فرزندان ایثارگر مردم با عزت افغانستان نخواهند گذاشت که تروریستان به اهداف شومشان برسند.
در این مراسم همچنین مولوی سلطانی، حجت الاسلام علی بهشتی و مولوی ابوحفص سامانی پیرامون ایام عاشورا، ارزشهای جهاد و تجلیل از مقام والای شهید سخن گفتند.
این مراسم با اتحاف دعا توسط استاد حاج عبدالله آرزو و ضیافت مهمانان پایان یافت.