تبادل نظر جنرال قونسل و مدیر کل اداره اتباع درباره پاسپورت های دست نویس طرح خانوار

محترم سید نورالله راغی جنرال قونسل ج. ا. افغانستان در مشهد بنا به دعوت آقای محمد عجمی مشاور استاندار و مدیر کل اداره اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، جهت بررسی وضعیت مهاجرین افغان دارنده پاسپورت طرح خانوار روز شنبه مورخ 1397/03/05 در محل اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ملاقات نمودند.
در این ملاقات محترم حمید الله حبیبی مسوول بخش پاسپورت این نمایندگی جنرال قونسل کشورمان را همراهمی می نمودند.
در این نشست آقایان جواد فردین نیا رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی خراسان رضوی، … حامدی رئیس انجمن صنفی دفاتر کفالت مقیم مشهد، … سجادی مشاور کنسولی نمایندگی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال و شرق نیز حضور داشتند.
در ابتدای جلسه آقای عجمی مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان حاضر در جلسه بیان داشت:
با وجود اعلام رسمی به مهاجرین طرح خانوار در مدت زمان مقرر تعداد معدودی از دارندگان این نوع پاسپورت مراجعه نموده اند. با توجه به اینکه در پایان ماه جاری طرح صدور کارت آمایش 12 آغاز می شود، طرح صدور اقامت به پاسپورت خانوار مجددا تمدید نخواهد شد کسانی که اقامت دریافت نکرده باشند با مشکلات و تبعات بعدی آن مواجه خواهند شد.
آقای عجمی افزود: آخرین مهلت ثبت نام پاسپورت های طرح خانوار برای تمدید اقامت
1397/03/31می باشد و ما دستورالعمل داریم پاسپورت هایی را تمدید نماییم که حداقل تا تاریخ 31 / 03/1395 تمدید روادید داشته باشند. کسانی که بعد از این تاریخ مراجعه کنند شامل دریافت کنندگان اقامت نخواهند بود. با وجود درخواست های فراوان اینجانب و همکاران در رسانه ها و ارسال پیامک به دارندگان این نوع پاسپورت، تعداد 2305 جلد پاسپورت توسط دفاتر کفالت برای تمدید دریافت شده است.
آقای عجمی در ادامه سخنانش از جنرال قونسل افغانستان در خواست نمود مهاجرین افغان را تشویق کنند در طرح بیمه سلامت که به نفع آنهاست اشتراک نموده و از مزایای آن بهره مند شوند.
در ادامه جلسه محترم سید نورالله راغی جنرال قونسل جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد ضمن تشکر از دعوت آقای عجمی مدیرکل اداره اتباع و بررسی مشکلات مهاجرین در فضای صمیمانه بیان داشت:
قونسلگری ج. ا. افغانستان در مشهد برای مراجعه هموطنان و تسریع امور تمدید اعتبار پاسپورت های طرح خانوار تمهیدات لازم را در نظر گرفته است. حدود 8 کارمند اضافه برای تمدید پاسپورت های طرح خانواری استخدام شده اما متاسفانه در مدت زمان تعیین شده تعداد کمی از دارندگان پاسپورت خانوار برای تمدید اعتبار پاسپورت مراجعه نموده اند در حال حاضر روزانه در حدود 200تا 300 نفر مراجعه کننده تمدید پاسپورت های طرح خانوار داریم.

آقای راغی ادامه داد:
از پلیس مهاجرت نیروی انتظامی بابت همکاری در معافیت جریمه هموطنان مهاجر که مراحل اداری تثبیت هویت، تایید تذکره و صدور پاسپورت الکترونیک آنها فراتر از اعتبار اقامت طول می کشد تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم این روند با ارسال یاد داشت این نمایندگی ادامه یابد.
جنرال قونسل جمهوری اسلامی افغانستان خواهان رفع مشکلات فراروی مهاجرین افغان به ویژه موارد ذیل شد:
– بعضی از اعضای خانواده هایی که پاسپورت خانوار دارند، به دلایلی تفکیک شده پاسپورت الکترونیک برای آنها صادر می شود، انتظار داریم از سوی دفاتر کفالت پذیرفته شده و مسئولین محترم اداره گذرنامه به افراد تفکیک شده روادید صادر نمایند.
– افراد فاقد مدرک که در طرح جدید با هویت افغان ثبت نام شده اند باید به زودی تثبیت هویت شوند.
– ساز وکار خروج و مراجعت دارندگان کارت آمایش با وزارت خارجه ج. ا. ایران اداره کل اتباع وزارت کشور (داخله) و سایر ارگانهایی ذیربط ج. ا. ایران نهایی و اجرایی شود.
– هزینه های بیمه درمانی برای عموم مهاجرین کاهش یابد و خدمات بیشتری توسط شرکت های بیمه درمانی ارائه شود.
– برخی از دانشجویان افغان در ایران به دلیل نداشتن مدارک سجلی (تذکره)، خود وخانواده هایشان نتوانستند تثبیت هویت نمایند، انتظار داریم برای دانشجویانی که با این مشکل مواجه هستند، دانشگاهها و مسئولین ذیربط مهلت کافی در اختیار آنها قرار بدهند، تا بدون مشکل و دغدغه بازماندن از تحصیل به کشورشان بروند و تذکره دریافت نمایند.
– مهاجرینی که یکی از اعضای خانواده آنها پاسپورت اقامتی دارد و دیگری کارت آمایش، برای دریافت گواهی ولادت فرزندان با مشکل مواجه می شوند، این موضوع نیاز به توجه دارد تا بطور منطقی بررسی و حل شود.