جلسه مشورتی هیات جنرال قونسلگری با مسئولین خراسان رضوی برای رفع مشکل ازدحام مراجعین

آقای حمید الله حبیبی مسئول بخش پاسپورت، آقای حسین رحیمی مسئول امور فرهنگی و آقای احسان الله روحانی اتشه ترانسپورتی جنرال قونسلگری ج. ا. افغانستان در مشهد، در یک نشست مشورتی مشکلات حمل و نقل بین دو کشور و ازدحام مراجعین در محوطه بیرونی قونسلگری را با شماری از مقامات خراسان رضوی در محل نمایندگی وزارت امورخارجه جهموری اسلامی ایران در شمال و شرق، صبح چهار شنبه 3 اسد 1397 به بررسی گرفتند.
این نشست به دعوت آقای محمود صادقی معاون نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در شمال و شرق، با حضور آقای محمد عجمی مشاور استاندار و مدیرکل اتباع و مهاجرین خراسان رضوی، آقای محمود سیادت رئیس اتاق مشترک تجارت ایران و افغانستان در خراسان رضوی، آقای جواد وحدتی فرد مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی، آقای احمد زمانیان یزدی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی و سرهنگ مهدی سلمانیان رئیس پلیس دیپلمات خراسان رضوی برگزار شد.
آقای صادقی هدف نشست را بررسی ازدحام مراجعین قونسلگری در اطراف این نمایندگی، بازشدن چندین دوکان خدمات فتوکاپی و عکاسی در محل و تجمع دلالان ارز خواند.
آقای حبیبی سکرتر اول نمایندگی در پاسخ بیان داشت:
مراجعین اکثر بخش های قونسلگری با مراجعه به سامانه نوبت دهی اینترنتی می توانند با تکمیل مدارک و اخذ نوبت در ساعت معین به قونسلگری مراجعه نموده نوبت دریافت کنند و کارهای اداریشان را بدون معطلی انجام دهند.
آقای حبیبی افزود:
کار ساخت محل پذیرش جدید هم اکنون در داخل فضای نمایندگی با سرعت جریان دارد و در آینده یی نزدیک همه مراجعین عزیز را داخل نمایندگی پذیرش خواهیم کرد.
آقای محمد عجمی مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی پیشنهاد نمود برای جلوگیری از ازدحام مراجعین کار بررسی و ثبت اسناد مهاجرین توسط دفاتر ۱۷ گانه کفالت که در نقاط مختلف مشهد مستقر هستند و متعلق به بخش خصوصی بوده، انجام شود.
آقای حسین رحیمی مسئول فرهنگی جنرال قونسلگری ج. ا. افغانستان ضمن معرفی آقای احسان الله روحانی اتشه ترانسپورتی جنرال قونسلگری ج. ا. افغانستان در مشهد را که جدیداً به این نمایندگی توظیف شده، بیان داشت:
جناب آقای راغی جنرال قونسل محترم جهت تسهیل امور و سرعت در پاسخگویی به مراجعین پیشنهاد افزایش نیروی کاری قونسلگری را به مرکز فرستاده اند که انشاالله به زودی هدایات لازم در دسترس ما قرار خواهد گرفت.
آقای رحیمی همچنان تاکید کرد که هیچ یک از مغازه های عکاسی و فتوکاپی به دعوت و به حمایت قونسلگری ایجاد نشده پلیس دپیلماتیک هر اقدام لازمی را که صلاح میداند برای مسدود نمودن آنها و راندن دلالان ارزی می تواند روی دست گیرد.
آقای وحدتی مدیر کل حمل و نقل بین المللی و پایانه های خراسان رضوی از وضعیت نابسامان نقطه صفر مرزی دوغارون گلایه نموده افزود:
نقطه صفر مرزی آسفالت نشود که موجب بروز مشکلات فراوان در فصول مختلف سال برای راننده ها و وسایط نقلیه هنگام حمل و نقل کالا می شود.
آقای رحیمی مسئول فرهنگی نمایندگی با اشاره به اینکه در سال گذشته افغانستان پنجمین شریک تجاری ایران شده و تنها استان خراسان رضوی حدود یک میلیارد دالر به افغانستان کالا صادر نموده است گفت دولت ما از موجودیت بازارچه های مرزی نگران است. بازارچه های مرزی محلی برای انتقال کالاهای بی کیفیت و بدون استندرد است، حمل اضافه بار موترها و عدم پرداخت تکس و مالیات بابت خدمات گمرکی و ترانسپورتی می شود.
مسئول فرهنگی جنرال قونسلگری همچنان در مورد بازنمودن پلمب کانتینرهای تجاری که به صورت ترانزیت از داخل خاک ایران عبور داده می شود گفت:
در صورت ضرورت مشاهده داخل کانتینر موضوع به یکی از نمایندگی های رسمی دولت افغانستان به شمول سفارت و یا جنرال قونسلگری ج. ا. افغانستان اطلاع داده شده و با حضور هیات مشترک پلمپ کانتینر باز شود.