گزارش اشتراک جنرال قونسل ج.ا.افغانستان در مشهد در مراسم روز جهانی پناهنده

در تاریخ 31/03/1397 مطابق 21/جون/2018 به مناسبت روز جهانی پناهنده در محل فرهنگسرای زیارت شهر مشهد، از طرف اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی مراسم برگزار شد. آقای سید نورالله راغی جنرال قونسل ج.ا.افغانستان در مشهد، در این مراسم شرکت کرده و به ایراد سخنرانی پرداخت.

ایشان در آغاز سخنان خود، اظهار داشت : روز جهانی پناهنده، یادآور و بازگو کننده نفرت و انزجار جامعه جهانی از خشونت، جنگ و درگیری است. امروزه مشکل پناهندگی و مهاجرت، محدود به کشورهای خاص نبوده و همانند مشکل تروریسم و مواد مخدر که دامن بسیاری از کشورهای جهان را گرفته است، معضل بین المللی تلقی می شود.
ایشان روز جهانی پناهنده را فرصت مناسبی به منظور بررسی مشکلات مهاجرین و جستجوی راه کارهای عملی و منطقی برای حل آنها دانست وافزود: تمام کشورها باید در زمینه حمایت از پناهندگان و فراهم آوری شرایط مناسب معیشتی ایشان اتحاد، همگرایی و همبستگی داشته باشند.
جنرال قونسل ج.ا.افغانستان در مشهد، ضمن اشاره به حضور تعداد بسیار زیادی از مهاجرین به ویژه مهاجرین افغان در ج.ا.ایران بیان داشت:
کشور ج.ا.ایران از گذشته، از جمله بیشترین کشورهایی است که حجم زیادی از پناهندگان را در خود جای داده است و طولانی ترین مدت میزبانی از مهاجرین به ویژه مهاجرین افغان را دارد.
در ج.ا.ایران برای مهاجرین در زمینه های مختلف آموزشی، بهداشتی و اجتماعی سهولت های زیادی فراهم شده است و ما شاهد پیشرفت های ارزنده ای در راستای خدمات رسانی به هموطنان هستیم. طبق توافقات صورت گرفته میان دو کشور برادر ج.ا.افغانستان و ج.ا.ایران سهولت های بیشتری برای مهاجرین در آینده میسر خواهد شد.
آقای راغی در ادامه سخنان خویش، از دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد در مشهد و همکارانشان برای ارائه خدمات به پناهندگان و مهاجرین تقدیر کرد و بسیاری از سهولت ها برای مهاجرین را مرهون همکاری سه جانبه کمیساریا سازمان ملل متحد، اداره امور اتباع خارجی و جنرال قونسلگری افغاستان در مشهد دانست.
ایشان همچنین در زمینه ارتقا خدمات ارائه شده در حوزه های مختلف بهداشت، تامین اجتماعی، آموزشی و توانمند سازی مهاجرین پیشنهاداتی به اداره اتباع ایران و دفتر کمیساریا سازمان ملل متحد ارائه نمود.
جنرال قونسل کشورمان در پایان سخنان خویش، از مهاجرین مقیم ایران خواست؛ از فرصت ها و امکانات موجود کمال استفاده را برده تا از این راه، توانمندانه در بازسازی ونوسازی افغانستان سهم ارزنده ای ایفا نمایند.
آقای راغی همچنین خاطر نشان کرد: افغانستان به بازوی توانای فرزندانش نیاز دارد. از امکانات موجود حداکثر بهره را برده و به عنوان نیروهای متخصص و توانا به کشور بازگردید.
آقای راغی در ادامه به تحولات به وجود آمده طی چند سال اخیر در افغانستان اشاره و تاکید کرد: افغانستان، افغانستان گذشته نیست و در حال حرکت به سمت امنیت و رفاه اجتماعی و اقتصادی بوده و به گذشته باز نمی گردد.
آقای راغی به دستاوردهای دانشجویان افغان مقیم ایران وموفقیت آنها در کنکورهای دانشگاه مسابقات قرآن کریم و کسب رتبه های اول تا سوم اشاره نمود و آن را نشانه وجود فرصت های زیاد در ج.ا.ایران و بهره گیری مهاجرین از این فرصت ها دانست.